تبلیغات
غرولند - نگاهی كوتاه به "درباره الی"
دوشنبه 22 تیر 1388  02:43 ب.ظ    ویرایش: دوشنبه 22 تیر 1388 03:28 ب.ظ
توسط: بهزاد
نوع مطلب: سینمایی ،

سینمای ایران پوست می اندازد!

بالاخره تونستم به افسردگی ناشی از اتفاقات اخیر غلبه كنم و "درباره الی" رو دیدم؛هر چند كه افسردگی م بیشتر شد!

فیلم اثر بسیار خوبی بود ، اما تو این یادداشت نمی خوام به نقد یا تفسیر اون بپردازم. راجع به فیلم حتما خیلی خوندید یا شنیدید. اما دو نكته رو ذكر می كنم ، شاید ذهن شما رو هم قلقلك بده و مواردی رو اضافه كنید.

اولین موردی كه می خوام بگم اینه كه بنظرم "درباره الی" به نوعی نماد «پوست انداختن سینمای ایران» ئه! هم در روایت ، هم در تكنیك ، هم در بازیگری و هم در كارگردانی. شاید در هر كدام از این زمینه‌ها قبلا نمونه‌های موفقی رو دیده باشیم اما تا جایی كه به یاد دارم اثری نبوده كه همه اینها رو با هم داشته باشه.مثلا در بازیگری ، كم پیش میاد كه اثری بدون داشتن بازیگرای با تجربه، اسمی، و حرفه ای اینقدر موفق بشه.منظورم از طیف بازیگرایی مثل انتظامی ، پرستویی، كیانیان و غیره است.پس این فیلم تونسته با نسل جدید بازیگرای سینمای ایران نه تنها موفق باشه بلكه تحولی جدید در عرصه بازیگری سینمای ایران رو پایه‌گذاری كنه. برای موارد دیگه توضیح نمی دم چون اولا حوصله شو ندارم (صاحب اختیار پست وبلاگ خودم كه هستم!) دوما هم توضیحش در قالب یه پست وبلاگ نمی گنجه.

اما مورد بعدی تاثیر سابقه تئاتری اصغر فرهادی بر موفقیت این فیلمه. «تداوم حس» و تغییر اون با پاساژهای نرم و غیرمحسوس (تغییر یه فضای شاد و شنگول به اضطراب و در نهایت غم) بارزترین ویژگی این اثر ئه كه بیشتر تو تجربه‌های تئاتری حاصل می شه. بعد از داشتن یه سناریوی محكم، هدایت صحیح بازیگر مهمترین اصل نیل به این موفقیته كه در تئاتر و تمرینات بازیگری تئاتر حاصل می شه.اگر دقت كنید بیشتر بازیگرای این فیلم یا بازیگر تئاتر هستن و یا تجربه بازیگری تو تئاتر رو دارن. این موضوع دست فرهادی رو هم باز گذاشته كه با بهره گیری از پلانهای طولانی تر ، به تئاتر نزدیك بشه و از ویژگی‌های تداوم حس در تئاتر استفاده كنه.

"درباره الی" استحقاق بیشتر از اینها رو داره، اما متاسفانه من حوصله ندارم. این پست رو هم گذاشتم تا هم جای یه كار خوب تو وبلاگم خالی نباشه ، هم كم كم دستم گرم بشه برای شروع مجدد نوشتن!

 

   


نظرات()   

غرولند

هوا بس ناجوانمردانه سرد است!